19 January 2012

Petua Kuruskan Muka / Pipi

Orang kata pipi aku ni tembam . Tp memang betul pun . Pipi aku start tembam sejak aku lahir lg -..- So takde maknenye sbb aku mkn terlalu byk or mak aku yg mkn byk sgt mase mngandung kan aku -..- . . .
Punca muka tembam atau muka gemuk ini ialah tabiat suka tidur selepas makan . Tu kadang-kadang je aku buat . Kalu da ngantuk sgt, takkan la nak exercise plak kan ?  Satu lagi punca muka gemuk atau pipi jadi tembam ini adalah tabiat suka gelak atau suka ketawa terlalu banyak. Kalau dah kerap sangat ketawa, muka akan jadi gemuk dan pipi akan jadi tembam . Hahh , ni memang aku la nih -..- ketawa tak benti . Baru aku tau . Pasni nak serious jelaa :hembus
So , ni hah petua nak kuruskan muka / pipi :DD

Petua 1 Untuk Kuruskan Muka Tembam: Latihan A E I O U Berdasarkan Mimik Muka
Sila bentukkan mulut dan mimik muka semasa menyebut setiap huruf iaitu huruf A, E, I, O, dan U. Sebutkan setiap huruf secaa perlahan-lahan sebanyak 20 kali. Ada sesetengah orang kata, buat dalam masa 2-3 minit. Eloklah mengadap cermin semasa buat senaman mimik muka ni, tapi jangan gelak sebab kuat ketawa boleh menyebabkan pipi jadi tembam dan muka jadi gemuk. Kalau nak ketawa, ketawalah di dalam hati . InsyaAllah la aku ketawa dalam hati . Tu pon kalu bole tahan -..-

Petua 2 Untuk Kuruskan Pipi Tembam: Amalan Waktu Pagi dan Sebelum Tidur
Amalan ini perlu dilakukan pada waktu pagi dan juga pada waktu sebelum hendak tidur. Tongkatkan siku pada kepala lutu dan tampungkan kedua-dua keseluruhan telapak tangan ke seluruh bahagian muka selama 5-10 minit.

Petua 3 Untuk Kuruskan Muka Tembam
Kalau tadi pada bahagian muka, sekarang kita ampukan tapak tangan ke bahagian dagu pula. Buat dalam 5-10 minit juga.

Sumber petua kuruskan pipi :  Duke Amiene Rev
Aku pon kengkadang tak bape nak paham . Tapi eden toray . .

No comments:

Post a Comment